Tåler ikke en vinter til

HARDT LIV: Asbjørn Hansen vet alt om livet på gaten om natten. Nå gruer han seg til en ny vinter med livet i en liten ryggsekk. Han drømmer om en dør han kan låse.

Asbjørn Hansen (59) har bodd på gaten i halvannet år. Han har råd til å betale, men får ingen leilighet.

– Jeg tror jeg blir dømt på utseendet mitt. Når jeg stiller på visning, er leiligheten plutselig ikke ledig likevel. I utleiernes øyne fremstår jeg antakelig som narkoman eller kriminell, kanskje mest på grunn av det lange håret, sier han.

Sokker og truser

Derfor tusler 59-åringen fortsatt gatelangs om natten med en ryggsekk som stort sett inneholder rene sokker og truser og det nødvendigste av toalettartikler. Hårsjampo er viktig.

Av og til sover han i en trapp, på en benk eller bak noen busker. Er han heldig får han en seng på Bakkegaten, og er han enda heldigere får han sove på sofaen hos bekjente. Men det er ikke ofte. Det blir mest gåing, i all fall nå, som det begynner å bli kaldt om natten.

For kaldt å sove ute

– Jeg er redd for å sette meg ned og sovne. Hvis temperaturen plutselig faller, er det fort gjort å ikke våkne igjen. Derfor blir det å holde kroppen i bevegelse. Jeg kjenner hvert eneste smau og trappeoppgang, og vet alt om hva som skjer i byen nattetid. Det er ikke mye positivt som foregår, sier han.

Noen ganger har han opplevd farlige episoder og blitt utsatt for vold.

Slått ned

– En gang ble jeg slått ned bakfra og fikk så kraftige skader at jeg havnet på Legevakten med kraniebrudd. Derfor skygger jeg helst unna folk om natten. Politipatruljer er vanskelige å unngå. De kjører i sakte fart bak meg og lurer på hva jeg holder på med. Da stopper jeg dem gjerne og spør om de vil kikke i sekken min. Det er ikke noe brekkjern eller kniver der. Ikke noe narkotika eller brennevin heller, sier Asbjørn Hansen.

Gruer seg

Nå gruer han seg veldig til vinteren.

– Jeg merker at det blir kaldere om natten. Jeg tåler ikke en vinter til med dette, sier han.

Problemet hans er kronisk angst. Etter å ha jobbet ved ulike psykiatriske institusjoner, blant andre Dikemark og Sandviken sykehus i 25 år, møtte han brått veggen. Han var utbrent og ble sykmeldt med sterke angstsymptomer og depresjon. Det var for omkring ti år siden. Nå har han omsider fått innvilget fast uføretrygd, og med god opptjening i arbeidslivet er utbetalingen på 22.000 kroner i måneden.

God økonomi

– Jeg har altså sterk nok økonomi til å kunne klare en husleie på minst 8000–9000 kroner i måneden. Men det hjelper jo ikke når ingen vil ha meg i huset, og det er en ventetid på minst tre og et halvt år på kommunale leiligheter, sier Asbjørn Hansen.

Det eneste han ønsker seg før vinteren er en liten toroms.

– Jeg er ikke kravstor. Drømmen er en dør som jeg kan låse og være trygg bak, en seng å sove i og kanskje en TV å se på. Jeg skulle ha kost meg skikkelig og vært fullstendig fornøyd med tilværelsen. I desember fyller jeg seksti, og dette livet er ikke noe for en som begynner å trekke på årene. Det er bare ødeleggende, både fysisk og psykisk.

– Hvis jeg hadde klippet håret og stilt i «meglerantrekk» hadde det muligens gått bedre, for alt jeg vet. Men håret mitt får de ikke, sier han.

Ønsker du en endring for fremtiden? Vennligst følg denne linken og del den videre er du snill: Mvh BORGERPARTIET og Vidar
https://borgeralliansen.wordpress.com/2012/10/17/underskriftskampanje-vennligst-del-dette-med-dine-venner/

Her er en link til BORGERRETTIGHETSPARTIET / BORGERPARIETS Facebook gruppe
http://www.facebook.com/groups/386985903641/?fref=ts

Kilde:
btno
Berit Kvalheim
Publisert: 28.sep. 2012
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Taler-ikke-en-vinter-til-2771977.html

Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

2 thoughts on “Tåler ikke en vinter til

  1. Terje Mathiassen oktober 18, 2012, kl. 07:23 Reply

    Jeg har opplevd noe lignende. Men en hårklipp, litt ordentlige klær og en språkbruk som er litt gjennomtenkt, så er veldig mye gjort. . . . Dette håret, eller når du merker at du eksluderes pga folks assosiasjoner med en «løs fugl» eller «stoffmisbruker», så må du jo være bra sta du oxo om du ikke er villig til å snu litt på dette bildet!? En kan ikke ri prinsipper hvis en ønsker seg en seng å sove i før vinteren kommer for fullt!

    Det ligger ingen kritikk i dette fra min side, – jeg bare vil si hva jeg selv har opplevd innenfor det samme området. Det er ikke mer enn et par år siden jeg sto der med depositum og det jeg trengte for å kikke på det private markedet.
    Merket en klar holdningsendring etterat jeg «ordnet meg litt», – men dessverre så var det så mange interessenter at en i tilfelle måtte være villig til å overby alle ved å plusse på husleiekravet med én gang!! En del lar seg i sånne tilfelle «dupere».

    Nå fikk jeg heldigvis tildelt kommunal leilighet etter noen mndrs. UFB (uten fast bopel), men det var jo først etter at jeg begynte å bli villig til å ta en «ferie» i fengselet til tingene var kommet i orden! Der er det hotellstandard, jobb hvis du gidder, treningsrom, aktivitetsrom, skole- og kurstilbud, for ikke å si en egen celle med en god seng, TV, flere kanaler enn en greier å følge med på, pc’er, mulighet for å ringe, motta besøk, osv. osv.

    Men det er jo helt sinnsykt både at det er slik, og enda mer: at en i det hele tatt kan tenke sånne tanker! Men i nøden spiser selv Fanden flua på veggen !!!!!!!!

    Lykke til, uansett. Håper ting ordner seg for deg . . . Med de beste hilsener fra Terje ;))

  2. poetrixx oktober 18, 2012, kl. 11:36 Reply

    Jamen hvorfor i all verden drar han ikke til Thailand om vinteren hahahahaha???

    Her bor jeg…)

Legg igjen en kommentar

