UTTALELSE – To pilot prosjekter i India

Google oversettelse, mulig noen feil.

India kan virke en ufruktbar jord for grunnleggende inntekt. I flere tiår har sosialpolitikk vært om den byråkratiske raj, der subsidierte elementene er angivelig leveres direkte til «de fattige», hovedsakelig gjennom rasjon butikker, og der subsidier generelt har blitt dypt inngrodd i samfunnet, og står for over 5% av BNP. Men i løpet av de siste to årene en ekstraordinær endringen har skjedd. Plutselig er hele det politiske etablissementet snakker om ønskeligheten eller på annen måte av «pengeoverføringer» i stedet for subsidier.

Tidspunktet for denne nye politiske prominence er tilfeldig, siden vi hadde planlagt en pilot overføring av penger ordningen siden 2008, effektivt en basisinntekt pilot, riktignok kalt en «universell, betingelsesløs, individuell overføring av penger ‘. Den hadde sin opprinnelse i et seminar i Ahmedabad i hovedkvarteret til selvstendig næringsdrivende kvinner Association (SEWA) i India, hvor jeg la ut prinsippene for en grunnleggende inntekt og anmeldt argumentene for universalisme mot selektivitet og målretting og unconditionality mot kondisjonalitet . I utgangspunktet var det noen motstand mot ideen om at hver mann og hver kvinne bør få overføring av penger uavhengig av hverandre. Sewa ledere var tilbøyelig til å presse på for at den skal betales til kvinner. Deres kreditt, de til slutt enige om at det skal tas hensyn til menn og kvinner uavhengig av hverandre, med barnas penger blir gitt til mor eller rektor barn-omsorgsperson. Utgangspunktet også, hevdet noen for kondisjonalitet, men i en etterfølgende møte representanter fra lokale Sewa grener kom ut kraftig mot kondisjonalitet. Dette var fantastisk.

Det tok et år å samle inn penger, og i denne tiden et team av forskere og Sewa ledere ble dannet for å planlegge arbeidet. Det ble besluttet å operasjonalisere pilot i landsbyer i Madhya Pradesh. Men som vi planlegger, kom en annen mulighet til drive et mindre pilot i et distrikt i Delhi. Dette ble satt i gang og støttet av Delhi regjeringen, og utformingen reflektert som. Delhi pilot involvert gi husholdningene en «valg» mellom å fortsette med den eksisterende PDS rasjon ordningen, basert på de såkalte BPL (under fattigdomsgrensen) kort som de fattige er ment å ha, og ta en månedlig overføring av penger i stedet. Mange har valgt kontanter.

Kort tid etter denne lille pilot ble lansert, ble lokal motstand mobilisert, med en gate kampanje basert på en påstand om at vi ønsket å ta bort mat og andre nødvendigheter fra de fattige, for tiden til noen folk gjennom BPL kort. Denne uriktige fremstillingen førte til opptøyer rettet mot vårt team og press blir satt på de beboerne som hadde valgt å ta basisinntekt kontanter for å gå tilbake til rasjoner. Rasjonen butikkeiere var involvert i dette, selv om handlingen ble ledet av en såkalt Right to Food gruppe.

Som i juli 2011, har Delhi pilot blitt opprettholdt, delvis takket være bak kulissene-støtte fra lokale myndigheter og til motet til lokale Sewa medlemmer. Det er også bevis på at flere beboere er som ønsker å skifte til den grunnleggende inntekt. Vi er midt i den andre runden av et overvåkingsprogram-og-evaluering undersøkelse av effekten av de grunnleggende overføringer. Og det har vært en forespørsel fra Delhi Chief Minister for å gjennomføre en andre pilot i et annet område.

I mellomtiden har tempoet i den politiske debatten vært rask. Det har vært en pressekonferanse furore, med fremtredende kritikere, som Jean Dreze, hevder de presser på for pengeoverføringer er som ønsker å demontere den sosiale tilstand. Jeg har svart på det i flere avisartikler og intervjuer, og i midten av juli adressert National Advisory Committee ansvarlig for å gi Kongressen ledelse, og dermed regjeringen, om sosial beskyttelse politikk. Jeg har også gitt flere presentasjoner til FN-organisasjoner, inkludert en lang seminar som ble teleconferenced i syv byer i India.

I mellomtiden har større pilot i Madhya Pradesh flyttet fremover. Vi har gjort alt for å holde en lav profil, som er en av grunnene til motvilje min å presentere en beskrivelse til BIEN medlemmer. Noen av de som motsetter pengeoverføringer nekter å godta legitimiteten av pilottester, og ønsker å forstyrre dem.

Anyhow, selv om vi absolutt ikke ønsker noen publisitet om hvor piloten blir gjennomført, essensen av metodikk og mål er verdt å merke seg, blant annet fordi de kan være relevant for piloter i andre land.

Først har vi besluttet å gjennomføre en variant av en randomisert kontrollert studie (RCT), hvor alle innbyggerne i 8 landsbyer skulle være utstyrt med grunnleggende overføring av penger mens alle beboerne i 12 lignende landsbyer var ikke. Vær oppmerksom på at full randomista modell ville gi «behandling» (dvs. overføring av penger) til et utvalg av husholdninger tilfeldig utvalgte fra hvert tettsted, som skal sammenlignes med tilsvarende husholdninger ikke følger med «behandling». I tilfelle av pengeoverføringer som ville være fylt med praktiske og moralske ulemper. Så, vi valgte å gi overføring av penger til hver enkelt i åtte landsbyer og sidestykke i 12 ‘kontroll’ landsbyer.

Delvis for pragmatiske grunner, eller finansiering begrensninger, og delvis fordi mengden representerte ca 40% av nakne livsopphold, valgte piloten å gi hver voksen med 200 rupi i måneden og hvert barn under 14 100 Rupees i måneden. Igjen på grunn av finansiering begrensninger, ble det besluttet å kjøre pilot i 12 måneder, selv om vi hadde opprinnelig planlagt å gjøre det i 24 måneder.

I samsvar med en lang-orde teoretisk posisjon, utformet vi eksperimentere med en nyskapende funksjon. Mitt perspektiv – delt av mange innen BIEN – er at en grunnleggende inntekt ville fungere bedre dersom den kombineres med eksistensen av ‘grunnleggende Voice «, dvs. en kollektiv kroppen i stand til å representere interessene til de sårbare. Tross alt, spesielt i lav inntekt områder, er en person med kontanter sårbar for å miste det til kraftigere enkeltpersoner eller grupper med mindre det er en kropp i stand til å representere og forsvare sine rettigheter.

Med dette i tankene, ble det besluttet å utforme RCT eksperimentet slik som å sammenligne resultatene på steder der det ikke var noen Voice kroppen med de hvor det var et slikt organ. Heldigvis hadde vi en god måte å gjøre dette på. For SEWA er operativ og innebygd i noen av landsbyene og ikke andre. Så, fra en prøvetaking ramme alle «Sewa landsbyer» og et utvalg ramme av alle «ikke-Sewa ‘landsbyer i distriktet valgt, trakk vi et utvalg på fire SEWA og fire ikke-Sewa landsbyer hvor grunnleggende overføring av penger ville være betalt.

Når design prinsipper hadde blitt utarbeidet, var det første praktiske fasen utarbeide en fullstendig liste over alle husholdninger i de 20 landsbyene, ikke en lett eller rask prosess. Det gjøres, har vi gjennomført en omfattende grunnlagsundersøkelse av alle husholdninger, og lanserte overføring av penger i påfølgende måned. Men mens det foregikk, hadde en ytterligere hindring for å bli overvunnet. Det var ønskelig å kontrollere for ‘økonomisk inkludering «, ved universalising måten der enkeltpersoner mottok overføring av penger og ved å sikre alle hadde en bankkonto. Dette er et stort problem i India i dag. Flertallet av befolkningen er «unbanked ‘.

Rulle ut bankkontoer har pågått, med en oversikt over når de ble åpnet blir holdt for alle individer. For de to første månedene, ble pengeoverføringer gjort av direkte overføring, med lag fra prosjektet skal hver landsby på en utpekt dag. Prosessen har vært tidkrevende, men heldigvis uten problemer. Vi håper å bytte til å betale gjennom bankkontoer kort tid.

Mens en baseline husholdning og individuell undersøkelse ble gjennomført, ble en Community Survey også gjennomført for å skaffe makro-nivå data. Både baseline og samfunnet undersøkelser vil bli gjentatt, med modifikasjoner som passer den nye perioden, seks måneder etter starten av piloten, definert som tidspunktet for den første overføring av penger. Disse vil bli kalt midtlinjen undersøkelser. Deretter, seks måneder etter at endelinjen undersøkelsene vil bli gjennomført.

Før piloten ble lansert, trakk vi opp en liste over hypoteser knyttet til grunnleggende inntekt eller pengeoverføringer, som alle er kjent for medlemmer av BIEN. Vi skal teste hver av dem, og håper å produsere en offentlig rapport og en rekke tekniske papirer i løpet av de neste 18 månedene.

I løpet av den tiden, forventer vi at offentlige og politiske debatter i India for å utvikle seg dramatisk. Det er usannsynlig at prosjektgruppen vil være ute av disse debattene, selv om det ønsket å gjøre det. Regjeringen har satt opp en offisiell komité for å gjennomgå grunnleggende subsidier og to Food Security regninger er nå gjenstand for politisk oppmerksomhet. Mange økonomer og andre samfunnsvitere har tatt opp posisjoner for eller mot pengeoverføringer, og ingen dag går uten minst én avisartikkel legge til debatten.

Alt som kan være ønsket på dette stadiet er at fornuften vil seire over følelser, og at objektiv analyse kan føre til bedre sosialpolitikk. Betydningen kan ikke være over-oppgitt. Tross alt, det er flere mennesker i India – over 300 millioner – som er i absolutt fattigdom enn i noe annet land i verden. Hvis en basisinntekt kan være en del av veien for å kutte antall drastisk, ville det være et flott bidrag. Men vi må holde beina på bakken som vi male ut den vanskelige feltarbeid og analyse før oss.

Ønker du en endring for fremtiden? Vennligst følg denne linken:
https://borgeralliansen.wordpress.com/2012/10/03/borgerpartiet-borgerrettigheter-bekjempelse-av-fattigdom-borgerlonn-menneskerettigheter-og-naturvern-osv/

Kilde:
Basisinntekt Nyheter
1 august 2011
http://binews.org/2011/08/opinion-two-pilot-schemes-in-india/

Advertisements

Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: