3,8 Nav-milliarder til konsulenter

De rødgrønne statsrådene har brukt 3,8 milliarder kroner på innleide private konsulenter over Nav-budsjettet på tre år.

Arbeids- og velferdsbudsjettene har generert store honorarer for private konsulenter. En oversikt over konsulentbruken i Nav i årene 2007–2009, under arbeidsminister Hanne Bjurstrøm (Ap) og de tidligere statsrådene Bjarne Håkon Hanssen (Ap) og Dag Terje Andersen (Ap), viser at konsulenter totalt har fått 3,8 milliarder kroner.

Dette tilsvarer fire femtedeler av den nye Operaen. Til sammenligning er Trondheim kommunes totale utgifter i 2010 på 10,6 milliarder kroner.

Hver femte krone
Hver femte krone på arbeids- og velferdsetatens budsjett gikk i fjor til å lønne en konsulent:

Konsulentene som ble innleid for å få på plass pensjonsreformen har kostet 1,3 milliarder.

Nav-reformen har gitt konsulentoppdrag for 915 millioner.

Konsulentutgifter til drift av ulike Nav-tjenester har kostet 1,1 milliarder kroner.

«Utvikling»-konsulenter har vært leid inn for 500 millioner kroner.

– Vi undersøker alltid om vi har tilgjengelig kompetanse og kapasitet internt, før vi kjøper konsulenttjenester. Men dersom vi har et midlertidig behov for spisskompetanse og det er uforholdsmessig dyrt å bygge opp dette internt, så er det aktuelt å kjøpe konsulenttjenester, sier Nav-direktør Tor Saglie.

– Hvordan er det mulig å bruke nesten 4 milliarder kroner på konsulenttjenester?

– Det som gjør at vi har ligget veldig høyt i disse årene, knytter seg til IT-prosjektene i Navreformen og pensjonsreformen. Pensjonsprogrammet drar betydelige beløp. I tillegg har det vært kostbart å samle Nav-kontorene på en felles IT-plattform, sier Saglie.

Kjempet mot

Da de rødgrønne vant valgene i 2005 og 2009 var kampen mot privatisering og markedstilpasning en av de viktigste sakene for Ap, SV og Sp. Regjeringens kanskje viktigste støttespiller og fødselshjelper – fagbevegelsen – er derfor meget kritisk til disse summene.

– For å være helt ærlig: Det er så enkelt at vi har helt andre forventninger til en rødgrønn regjering. Noe må gjøres. Dette er ikke bra i det hele tatt, sier leder i Norsk Tjenestemannslag, Turid Lilleheie.

– En så ufattelig høy konsulentbruk er misbruk av skattebetalernes penger og misbruk av kompetanse. Det er også et arbeidsmiljøproblem, for folk forsvinner straks de er lært opp.

– Men hva har gått galt når Sp, SV og Ap bruker mer på konsulenter enn Høyre og de borgerlige brukte i sin tid i regjering?

– De tar ikke et overordnet ansvar. Enhver etatsleder eller sjef har ansvar for at pengene brukes effektivt. Regjeringen kunne i stedet ha ansatt flere, sier Lilleheie.

Vil bygge ned

Nav-direktør Tor Saglie lover nå å kjøpe inn langt færre konsulenter.

– Hva er det viktigste dere har fått igjen etter å ha brukt milliardene?

– Det viktigste er i hovedsak at IT-systemene er utviklet. Det betyr at vi kan levere pensjonsreformen, og har satt opp 450 Nav-kontorer med felles IT-plattform. Dermed vil driften på tvers av stat og kommune og flere statlige etater fungere, sier Saglie. Han innrømmer imidlertid at det har vært «en utfordring» å få til «kompetanseoverføring til våre ansatte».

Riksrevisjonen har tidligere kritisert konsulentbruken i Nav, og påpekte at «bruk av konsulenter medfører økte kostnader og kan medføre at nødvendig kompetanse og fagmiljøer bygges opp utenfor etaten».

Dyrere i drift

Nav anslår at konsulentutgiftene i år kommer på 800 millioner kroner. Fra 2007 til 2009 har driftsutgiftene i Nav økt med 25 prosent. I fjor kostet det 9,7 milliarder kroner å drive Nav-kontorene.

– Vi bør ansette fremfor å kjøpe inn konsulenter. Men jeg skjønner at man trenger innleid kompetanse for å utvikle nye datasystemer, sier SVs Karin Andersen.

– Hva synes du om at konsulentbruken har økt etter at SV, Sp og Ap fikk makten?

– Det er en alminnelig trend i samfunnet. Man er redd for å bygge opp egen organisasjon, og føler seg friere ved å bruke eksterne konsulenter. Problemet er at man mister kompetanse. Det er Nav-ledelsens ansvar. Men mitt klare signal er at man bygger opp.

– Konsulentbruken i Nav har vært høy, men det har en forklaring. Nav har vært i en omfattende reformperiode, og brukt mye på å utvikle IKT-tjenester. Det er fornuftig å bruke konsulenter når det er den eneste muligheten. Men jeg forutsetter at konsulentbruken nå må ned, sier arbeidsminister Hanne Bjurstrøm.

– Så du mener dette har vært fornuftig pengebruk?

– Det har vært nødvendig. Man kan ikke ansette folk til oppgaver som man siden ikke har bruk for.

– Skulle ikke de rødgrønne redusere konsulentbruken?

– Vi ønsker å kutte ned på bruk av konsulenter, og bare bruke det der det er nødvendig. Men jeg kan ikke vurdere om all konsulentbruk i Nav har vært nødvendig, sier Bjurstrøm.

Ønker du en endring for fremtiden? Vennligst følg denne linken:
https://borgeralliansen.wordpress.com/2012/10/03/borgerpartiet-borgerrettigheter-bekjempelse-av-fattigdom-borgerlonn-menneskerettigheter-og-naturvern-osv/

Kilde:
Adressa.no
PUBLISERT: 27 MARS 2010
http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1463426.ece

Advertisements

Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: